SVECI MJESECA - PROSINAC
| 1 | Sveti Edmund Campion |
| 1 | Sveti Eligije |
| 1 | Sveti Šimun Cirenac |
| 1 | Sveti Charles de Foucauld |
| 1 | Sveti Nahum |
| 2 | Sveta Bibijana |
| 2 | Blaženi Ivan Ruysbroeck |
| 2 | Sluga Božji Antonio Rendić Ivanović |
| 3 | Sveti Franjo Ksaverski |
| 3 | Blaženi Rafael Chyliński |
| 3 | Sveti Modest Karantanski |
| 4 | Sveta Barbara |
| 4 | Blaženi Adolph Kolping |
| 4 | Sveti Maruta |
| 5 | Sveti Saba |
| 5 | Blaženi Niels Stensen |
| 5 | Blaženi Jean-Baptiste Fouque |
| 6 | Sveti Nikola |
| 6 | Blaženi János Scheffler |
| 6 | Sveti Pedro Pascual |
| 7 | Sveti Ambrozije |
| 7 | Sveta Marija Josipa Rossello |
| 7 | Blaženi Marin iz Kotora |
| 8 | Bezgrešno začeće Blažene Djevice Marije |
| 8 | Sveta Gorgonija |
| 8 | Sveti Teobald iz Marlyja |
| 9 | Sveti Petar Fourier |
| 9 | Sveta Valerija iz Limogesa |
| 9 | Blažena Leonella Sgorbati |
| 10 | Loretska Gospa |
| 10 | Sveti Miltijad |
| 10 | Blaženi Anton Durković |
| 11 | Sveti Damaz |
| 11 | Sveti Sabin iz Piacenze |
| 11 | Sveta María Maravillas de Jesús |
| 12 | Gospa od Guadalupe |
| 12 | Sveta Ivana Franciska de Chantal |
| 12 | Sveti Simon Phan Đac Hoa |
| 13 | Sveta Lucija |
| 13 | Sveta Odilija |
| 13 | Sveti Jodok |
| 14 | Sveti Ivan od Križa |
| 14 | Sveti Spiridon |
| 14 | Sveti Nimatullah Kassab |
| 15 | Blažene Drinske mučenice |
| 15 | Sveta Kristijana Gruzijska |
| 15 | Sveta Virginia Centurione Bracelli |
| 16 | Sveta Adela |
| 16 | Sveta Marija Crocifissa Di Rosa |
| 16 | Sveta Paulina |
| 17 | Sveti Josip Manyanet |
| 17 | Sveti Ivan de Matha |
| 17 | Sveti Modest Jeruzalemski |
| 18 | Sveti Gracijan Tourški |
| 18 | Sveti Malahija prorok |
| 18 | Blažena Giulia Nemesia Valle |
| 19 | Blaženi Urban V. |
| 19 | Sveti Anastazije I. |
| 19 | Blaženi Guglielmo di Fenoglio |
| 20 | Sveti Dominik iz Silosa |
| 20 | Sveti Filogonije |
| 20 | Sveti Vincenzo Romano |
| 21 | Sveti Petar Kanizije |
| 21 | Blaženi Oton Pulski |
| 21 | Blažena Angela Truszkowska |
| 22 | Sveta Francesca Cabrini |
| 22 | Blažena Jutta iz Sponheima |
| 22 | Sveti Flavijan |
| 23 | Sveti Ivan Kentski |
| 23 | Sveti Antun od Svete Ane Galvão |
| 23 | Sveti Dagobert |
| 24 | Badnjak |
| 24 | Sveti Charbel Makhlouf |
| 24 | Sveti Jakov patrijarh |
| 24 | Sveti Adam i Eva |
| 25 | Božić |
| 25 | Sveti Petar Nolasco |
| 25 | Blaženi Jacopone da Todi |
| 26 | Sveti Stjepan |
| 26 | Sveti Dionizije papa |
| 26 | Blaženi tajlandski mučenici |
| 26 | Službenica Božja Tarsilla Osti |
| 27 | Sveti Ivan Evanđelist |
| 27 | Blaženi Francesco Spoto |
| 27 | Blažena Sára Salkaházi |
| 27 | Blaženi Ján Havlík |
| 28 | Sveta Obitelj |
| 28 | Nevina dječica |
| 28 | Sveta Fabiola Rimska |
| 28 | Sveta Caterina Volpicelli |
| 29 | Sveti Toma Becket |
| 29 | Sveti David, prorok i kralj |
| 29 | Sveti Trofim iz Arlesa |
| 30 | Blažena Eugenia Ravasco |
| 30 | Blažena Margherita Colonna |
| 30 | Sveti Eugen Milanski |
| 31 | Sveti Silvestar |
| 31 | Sveti Ivan Franjo Régis |
| 31 | Sveta Melanija Mlađa |
DEKANAT
O ŽUPI
- Povijest župe
- Župa danas
- Župna crkva
- Župni ured
- Župna crkva - brošura
- O svetom Nikoli
- Svećenici iz našeg kraja
- Sestre milosrdnice
- Raspored svetih misa
ZAJEDNICE
- Zbor mladih
- Crkveni zbor
- Ministranti
- Župno ekonomsko vijeće
- Župno pastoralno vijeće
- Župni Caritas
- Obiteljska zajednica
- Liturgijska zajednica
- Zajednica mladih
- Ministrantska zajednica
- Duhovni kutak
- Misao dana
- Putnik
- Udruga svetog Vinka Paulskog
- Dječja grupa
LINKOVI
Svetac dana - Badnjak

Danas se veselimo Badnjaku, zadnjem danu Došašća, a posebno Badnjoj večeri, noći uoči Božića, kršćanima najdražeg blagdana. Naziv je izveden iz praslavenskog korijena kao i u glagolima bdjeti ili buditi, sa značenjem bdjenja uoči velikog blagdana. Bdjenje je povezano uz post i nemrs te završava ponoćnom misom, polnoćkom. Badnjak ujedno označava panj ili kladu koja se tradicionalno palila na ognjištu noć uoči Božića, polijevala se vinom i posipala hranom te potom tinjala tijekom božićnih blagdana. U hrvatskoj tradiciji poznata je i druga vrsta badnjaka u obliku grane koja se ukrašava i stavlja na ulazna vrata.
Evanđeoski izvještaj o Kristovu rođenju je prizeman i trijezan, bez ikakve patetike i uzdizanja. Tom izvještaju daju ton car August i njegov namjesnik Kvirinije. Oni vladaju, utjeruju novac i kroje zakone. Po njihovom nalogu, zbog popisa pučanstva, Josip i Marija, obični mali ljudi bez povlastica, putovali su sa sjevera, iz grada Nazareta u Galileji, na jug Palestine, u Davidov grad Betlehem. I kad su došli na cilj svoga putovanja, kao da se nije dogodilo ništa izvanredno. Njihov prvorođenac povijen je u pelene kao i svako drugo dijete, ali je umjesto u kolijevku položen u jasle, jer drugdje nije bilo mjesta. U drugom dijelu evanđeoskog izvještaja slika se mijenja. Dolazimo do središta i glavnine. Najprije se govori o pastirima, dakle o skromnim ljudima koji se ničim nisu isticali nego su se brinuli za svoja stada. I baš njih, koji nisu bili prikladni ni pripremljeni za susret s Bogom, obasjao je Gospodnji sjaj pa nije nikakvo čudo da su se uplašili i da su bili zatečeni Gospodinovom nazočnošću. Njima je Božji glasnik navijestio veliku radost: “Ne bojte se, jer vam, evo, donosim radosnu vijest o velikom veselju za sav narod: Danas vam se u Davidovu gradu rodio Spasitelj-Krist Gospodin” (Lk 2, 10). Ta vijest, ispunjena neizmjernom radošću i utjehom, čin srž i jezgru veličanstvene božićne poruke. Ona dolazi od Boga kao najveći mogući dar, a namijenjena je svima ljudima dobre volje. Anđeoski glasnik nastavlja: “I neka vam ovo služi kao znak. Naći ćete Djetešce povijeno u pelenice gdje leži u jaslama!” (Lk, 2, 12). Tu je napravljen most prema prvom dijelu evanđeoskog izvještaja, u kojem je izgledalo kao da Bog šuti, dok se zbivaju samo zemaljske stvari. Sada na vidjelo dolazi svjetlo, ono pravo i glavno: navještaj rođenja Spasitelja svijeta. Sada se pokazuje tko je glavni gospodar svih tih događaja. To nisu ni August ni Kvirinije, nego Gospodin Bog. On drži sve niti povijesnih zbivanja u svojim rukama tako moćno da je pokrenuo golemi rimski upravni aparat, da se ispune njegovi planovi i obećanja o Mesiji koji se treba roditi u Davidovom gradu.
Upoznavši sadržaj božićne svetkovine iz dijela evanđeoskog izvještaja koji se obično čita na polnoćki, možemo se predati radostima Badnjaka, lijepim, toplim i idiličnim. Prepustimo se prekrasnim hrvatskim božićnim običajima, postavljanju božićnog drvca i jaslica te zapjevajmo naše stare, drage i radosne božićne pjesme, toliko bogate sadržajem evanđeoskih poruka! Neka se u društvu naših najmilijih veseli naše srce, koje dobro zna da je glavni uzrok ovoj radosti Isus Krist, čiji rođendan slavimo. Podijelimo svoju radost s našom obitelji, s našim susjedima, rođacima, prijateljima, znancima, siromasima, bolesnicima, poznatima i nepoznatima, bliskima i dalekima, sa svima onima koje ćemo susresti ovih božićnih dana. Rodio nam se Spasitelj, veselimo se!

Slika: Badnjak

Slika: Badnjak

Slika: Pšenica

Slika: Badnjak

Slika: Badnjak

Slika: Badnjak

Slika: Badnjak
Svetac dana - Sveti Charbel Makhlouf

Sveti Charbel Makhlouf (Sharbel Maklouf), libanonski svećenik, redovnik maronit, rođen je 8. svibnja 1828. kao Youssef Antoun (Josip Antun) Makhluf u selu Bekaa Kafra (kotar Bsharri, sjeverni Libanon), na nadmorskoj visini od 1450 do 1620 metara. Jedan od petero djece goniča mazgi i mula Antouna Zaaroura Makhloufa i njegove žene Brigitte Chidiac, ostao je bez oca s tri godine. Bio je pobožan od djetinjstva, a naročito se divio djelu Tome Kempenca „Nasljeđuj Krista“. Čuvao je malo obiteljsko stado, usput proučavao živote svetaca i molio. Ušao je 1851. u novicijat samostana libanonskog maronitskog reda svetog Antuna u samostanu svetog Marona u Annayi. Uzeo je ime Charbel, po antiohijskom mučeniku iz II. stoljeća, a svečane zavjete položio 1853. Studirao je filozofiju i teologiju u samostanu svetog Ciprijana i Justine u Kfifanu (kotar Batroun), a među njegovim profesorima bio je i otac Nimatullah Kassab, koji je 2004. i sam proglašen svetim. Charbel je zaređen za svećenika 1859. u Bkerkeu, sjedištu maronitskog patrijarhata. U samostanu svetog Marona u Annayi isticao se pobožnošću, a oko njega su se neprestano događale čudesne pojave. Lebdio je za vrijeme molitvi, a naročito je štovao Presveti sakrament. Odlučio je živjeti kao monah pustinjak te je od 1875. proboravio 23 godine u obližnjem pustinjačkom stanu svetog Petra i Pavla. Živio je asketski, u strogom postu i trapljenju. Mnogi hodočasnici dolazili su ocu Charbelu po savjet, blagoslove, nadahnuće i ohrabrenje. Za vrijeme služenja mise, 18. prosinca 1898, pogodio ga je moždani udar. Preminuo je u svojem pustinjačkom utočištu na današnji dan, na Badnjak kasno poslijepodne, 24. prosinca 1898. Drugog dana, na Božić, kad su njegovo tijelo trebali prenijeti u susjedni samostan svetog Marona, iz tamnih oblaka padao je gusti snijeg. Čim je pogrebna povorka izišla van, isti čas je prestalo sniježiti i razvedrilo se. Nakon Charbelove smrti, na njegovom tijelu i oko njegovog groba u samostanu svetog Marona u Annayi (kotar Jbeil, sjeveroistočno od Beiruta, glavnog grada Libanona), očitovale su se nadnaravne pojave i čudesni znakovi (sjajna svjetlost oko groba, neraspadljivost tijela, miomirisna tekućina). Papa Pavao VI. proglasio ga je blaženim 1965, a svetim 1977, kao prvog maronitskog sveca. Svetom Charbelu i njegovom zagovoru pripisuje se više od 6 tisuća čudesnih ozdravljenja i drugih milosti. Pojedinici koji su boravili u njegovoj pustinjačkoj ćeliji doživjeli su mistična iskustva, pored ostalog „svjetlo koje je obasjavalo sve, iz svih izvora, i glas koji je dopirao odasvud, iz svih kutova”. U Libanonu i susjednim zemljama svetog Charbela štuju i kršćani i nekršćani.
Spomendan svetog Charbela pruža nam priliku da nešto više kažemo o maronitima i Maronitskoj crkvi. Maroniti su libanonski kršćani sirijskog obreda. Njihovi počeci i ime vezani su uz sirijskog monaha svetog Marona, čiji je samostan (Mar-Maron) nakon njegove smrti postao središte oporbe protiv monofizita nakon Kalcedonskoga sabora (451). Maronovi sljedbenici osnivali su mnogobrojne samostane na obalama Oronta (Sirija). U VII. stoljeću izabrali su patrijarha i postupno se naseljavali u Libanon. Za križarskih ratova došli su u dodir s Rimom i 1182. ujedinili se s Katoličkom crkvom. Često su proganjani za mamelučke (1250-1517) i osmanlijske vladavine (1517-1918). Velike pokolje nad njima počinili su 1860. Druzi, a za građanskog rata u Libanonu (1975) mnogi su emigrirali. Maronitska crkva priznaje papinski primat, a zadržala je svoj obred i običaje. Papa Pavao V. priznao je 1608. glavaru Maronitske crkve naslov patrijarha Antiohije. Sjedište maronitskog patrijarha je u samostanu Bkerke kraj Beiruta, liturgijski jezici su arapski i starosirijski, a u monaštvu je u uporabi i aramejski. Osim u Libanonu i Siriji, Maronitska crkva, s više od 3 milijuna vjernika, ima biskupije u Izraelu, Egiptu, Južnoj i Sjevernoj Americi i Australiji. Od 1584. u Rimu djeluje Maronitski kolegij. Prema Nacionalnom paktu od 1943, predsjednik Libanona je redovito maronitski kršćanin. Ovo je prigoda da se pomolimo za Libanon, „zemlju cedrova“, prozvanu i „Švicarskom Srednjeg istoka“, a posebno za libanonske kršćane koji su u svojoj burnoj, mučeničkoj prošlosti proživjeli mnoge progone, patnje i stradanja.

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf

Slika: Sveti Charbel Makhlouf
Svetac dana - Sveti Jakov patrijarh

Na Badnjak, uoči svetkovine Božića, Crkva se spominje svih svetih i pravednih Isusovih predaka od kojih je potekao Spasitelj po svojoj zemaljskoj lozi. Potrebno je stoga prikazati i svijetli lik patrijarha Jakova koji se izričito spominje 24. prosinca. Živio je od oko 1750. do 1600. prije Krista. Sveti Jakov, praotac Židova, treći starozavjetni patrijarh, sin patrijarha Izaka i Rebeke, prvi je ponio ime Izrael. Lukavstvom je dobio od slijepog oca Izaka blagoslov prvorođenca umjesto blizanca, starijeg brata Ezava. U strahu pred bratovom osvetom pobjegao je u Haran i služio četrnaest godina kao pastir kod ujaka Labana, oženivši se njegovim kćerima Leom i Rahelom. Od dviju žena i dviju sluškinja imao je 12 sinova, koji su postali rodonačelnici dvanaest izraelskih plemena. Pomirivši se s bratom Ezavom živio je u Kanaanu, a umro u Egiptu, kamo je došao za sinom Josipom. Pokopan je, prema vlastitoj želji, u pećini Makpela u Kanaanu, gdje su pokopani i njegovi preci Abraham, Sara, Izak i Rebeka, kao i njegova prva supruga Lea.
Prije nego što je umro, Jakov je prigodom svečanog okupljanja oko njegove postelje blagoslovio svojih dvanaest sinova, a time i dvanaest budućih plemena izraelskih. Prisjetimo se imena tih sinova: Ruben, Levi, Šimun, Juda, Jisakar i Zebulon, od žene Lee; Josip i Benjamin od žene Rahele; Dan i Nafali od sluškinje Bilhe; Gad i Ašer od sluškinje Zilpe. Imao je i kćer Dinu, također od Lee. Poznati su prizori iz Jakovljeva života, opisani u nizu biblijskih priča i kasnijih legendi: Jakovljeve ljestve, Jakovljev san, hrvanje s anđelom (tada je dobio ime Izrael i tada mu je obećano da će biti praotac velikog naroda). Taj drevni patrijarh bio je posve uvjeren u prisutnost Boga, koji ga je izabrao kako bi ostvario obećanja Abrahamu i Izaku. Nije se kolebao u svojoj vjeri prema Bogu, čak ni u najtragičnijim trenucima svojeg života. Brojne Božje objave svjedoče o snazi njegovog mističnog sjedinjenja s Bogom. Jakovljevi doživljaji česta su tema likovnih umjetnosti (Rafael, Delacroix, Rembrandt, Rubens, Murillo).

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh

Slika: Sveti Jakov patrijarh
Svetac dana - Sveti Adam i Eva

Adam (hebrejski: čovjek; možda od ‘adāmāh: zemlja, zemljani), praotac je ljudskog roda kojeg je stvorio Bog i smjestio u Eden, raj zemaljski. Opće je ime za čovjeka ili ljudski rod, a koristi se i kao osobno ime za prvog čovjeka (Post 4,25–5,5; 1 Ljet 1,1). Kako je prema biblijskom opisu Bog oblikovao čovjeka iz zemlje, pučka etimologija povezuje te dvije riječi. Ime označuje bitak (zemljani) i upućuje na čovjekovu povezanost sa zemljom (zemlja). Tako i izraz »sin Adamov« označuje čovjeka kao zemaljskog stvora. Eva (hebrejski havvāh: život), u Bibliji je ime koje je prvi čovjek Adam dao prvoj ženi. Rebro od kojega je žena stvorena (Post 2,22) simbolizira jednakost i zajedništvo žene i muškarca. Eva je sinonim za ženu (»vječna Eva«, »Evine kćeri«). Pramajka čovječanstva rodila je Adamu tri sina: Kajina, Abela i Šeta (Post 4, 1-25). Adam i Eva živjeli su u zemaljskom raju, iz kojeg su istjerani zbog istočnog grijeha (prekršili su Božju zapovijed i jeli zabranjeno voće). Prema predaji, Adam je živio 930 godina. Adam i Eva česta su tema u apokrifnoj židovskoj književnosti.
Prema Novom zavjetu, svi ljudi potječu od istog čovjeka. Luka spominje Adama kad tumači Isusovo podrijetlo, a za Pavla je Adam pralik »Onoga koji će doći«, Krista. Kao praoca ljudskoga roda Adama štuju Židovi, kršćani i muslimani (Adem). Adamov je lik čest motiv u legendama, apokrifima, srednjovjekovnim prikazanjima i umjetničkom književnom stvaranju (John Milton, Friedrich Gottlieb Klopstock, Juraj Habdelić, Silvije Strahmir Kranjčević). Motiv stvaranja Adama i Prvi grijeh česti su u ranokršćanskom fresko-slikarstvu i na sarkofazima. U srednjovjekovnoj umjetnosti nastao je ciklus motiva „Izgon iz zemaljskog raja“, „Rad Adama i Eve“ i „Adamova smrt“. Adama i Evu naslikali su mnogi značajni umjetnici, među njima Masaccio, Michelangelo, Lucas Cranach stariji i Peter Paul Rubens. Likovi Adama i Eve krase mnoge crkvene portale (Marienkapelle u Würzburgu, katedrale u Bambergu, Orvietu i Trogiru -Radovanov portal). Motivi Adama i Eve česti su i u knjiškom slikarstvu od 5. stoljeća, osobito u srednjovjekovnim minijaturama.
O svetosti Adama i Eve najbolje nam govori Katekizam Katoličke Crkve citatom iz drevne homilije za Veliku subotu: „Velika tišina sad vlada na zemlji, velika tišina i velika samoća. Velika tišina jer Kralj spava. Zemlja je uzdrhtala i smirila se jer je Bog u tijelu zaspao i otišao probuditi one koji su spavali vjekovima (…). Ide tražiti Adama, našega praoca, izgubljenu ovcu. Želi sići da pohodi sve koji sjede u tmini i u sjeni smrti. Ide od njihove boli osloboditi Adama u okovima i Evu, zarobljenu s njime, on istodobno njihov Bog i njihov Sin (…). “Ja sam Bog tvoj, i zbog tebe postah tvojim Sinom. Ustani, ti što spavaš, jer te nisam stvorio da budeš ovdje okovan u boravištu mrtvih. Ustaj od mrtvih, ja sam život mrtvih.” (Katekizam Katoličke crkve 635). Tradicija Crkve nas uči da su nakon uskrsnuća i uzašašća Isusova sveti Adam i Eva ušli u raj zajedno s Kristom. U katoličkim kalendarima njihov je spomendan 24. prosinca. Zaštitnici su vrtlara i krojača. Sretan i radostan imendan želimo svim našim Adamima i Evama!

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva

Slika: Sveti Adam i Eva
Slika: Sveti Adam i Eva